Konsten

En kort introduktion av begynnelsen till min konst

Min konstnärliga bana började seriöst samma tid jag började träna karate, dvs 1986 nio år gammal. Jag har sedan dess kombinerat dessa två huvudspår till max. När jag slutade tävla med karatelandslaget så har av mitt kreativa drag fått tillfredsställas desto mer.

Visuell konst

Fascination och beundran för visuell konst i form av teckningar och målningar fanns förmodligen hos mig innan jag kunde prata. Jag avundade alla konstnärer som hade en skicklig förmåga att visualisera en känsla i färg och form. Minns hur jag kunde stå kvar vid ett skyltfönster till videobutiker för att studera målade filmaffischer.  Långt i efterhand fick jag veta att det var konstnären Drew Struzan som fångade min uppmärksamhet särskilt – mannen bakom omslagen till många Hollywood-filmer – exempelvis Rambo, Stars Wars, En Prins i New York, Hook, Indiana Jones och många många fler.

 

Vetgirighet & Inspirationslysten

Jag fastnade också i butiker där de sålde böcker med vackra omslagromanhyllan gick förstås inte att undvika. I leksaksaffärer fastnade jag vid alla omslag till byggsatser av stridsflyg, bandvagnar och fartyg m.m. – otroligt inspirerande. Jag letade överallt för att fängslas, studera och inspireras av andras skapelser. Under gymnasietiden studerade jag varenda bok om konst på biblioteket, och efter gymnasietiden besökte jag tidningsbutiker med konst från världens alla hörn. Men sen kom internet och jag,  ja…jösses…”himlen öppnade sig”.

”Visa-mer”

 

Världens konstnärer

I många år har jag haft som rutin att upptäcka nya förmågor från världens alla konstgallerier. Listan över alla konstnärer jag upptäckt för att studera och inspireras av genom åren är lång. Den stil jag utvecklat till dagens datum är delvis ett resultat av allt jag inspirerats av, men också ett resultat av medvetna val. Att styra utvecklingen i en riktning jag vill att mitt uttryck ska leda mot. En stil och uttryck med allt vad det innebär som inte kan mistas från att vara någonting annat än en ”Garip Jensen”.

 

Konstens värld

Det underbara med denna konstens värld är att möjligheten till att ”avancera” i någon riktning är fullständigt oändlig. Det är också jag som avgör vad som är genuin dynga eller smärtsamt beundransvärt. Det finns inga egentliga regler generellt om vad som är dåligt eller bra, förutom din eller min åsikt om saken. Är det bra så är det bra, är det dåligt så är det dåligt. Varför någon gillar eller ogillar en viss målning finns det väldigt många olika anledningar till, precis som med musik. Så det spelar egentligen mindre roll om vad någon annan hävdar är bra eller inte bra”.

Sen kan man förstås diskutera generella svårigheter tekniskt om man nu vill ta med det i frågan om huruvida man ska värdera en målning. Men allt är ändå så relativt. För Anders Zorn så var det ju lätt att skapa en ”Zorn-tavla” medan det skulle vara helt omöjligt för Picasso att skapa en Zorn-tavla. Om Beethoven anses vara en genial kompositör så behöver ju inte musiken uppskattas mer än simpel hårdrock av någon bara för det.

Om du skulle beskriva mina målningar eller digitala konstverk som musik, hur skulle du beskriva den musiken då?


Bra sagt Picasso

En person som tittat på Picassos målningar sa till honom vid något tillfälle att ”jag gillar inte din konst för jag förstår den inte”. Picasso frågade då om personen ifråga gillar fågelsång, vilket svaret på var ”ja”. Den givna följdfrågan var förstås ”förstår du den”? Poängen förstådd får man ju hoppas. Den tanken av Picasso är sannolikt vår enda gemensamma nämnare, men bra sagt i alla fall :).

 

Att utveckla färdigheter

Konstnärliga förmågor börjar ganska likartat i en tidig ålder. De flesta börjar med att teckna i svartvitt med penna, för att senare både teckna och måla i färg med penslar och pennor. Jag har testat allt, vilket jag också tror att de flesta konstnärer gör innan de hittar sitt sätt. Det som bäst matchar vad de vill uttrycka i färg och form.

Min konstnärliga utveckling, gick också från att teckna i svartvitt med pennor, kolpennor och filtpennor. Övergick sedan mer till att teckna och måla i färg med pastellpennor, oljepastellpennor och akvarellpennor. Slutligen använde jag penslar och målarknivar osv med akvarell, gouache, akryl, tusch och slutligen oljefärger.

 

Superrealism

Efter att jag testat alla möjliga olika tekniker så kom jag till att ägna ca 10 år till att utveckla färdigheter inom airbrush-teknik. Detta var för att utveckla realismen i mina målningar till superrealism, vilket mitt intresse pekade mot i slutet på min tid i högstadiet.

Precis som de flesta människor uppfattar vad som kan vara det ”yttersta av skicklighet” om målerikonsten, så tyckte också jag att superrealism var toppen. Min åsikt om detta var densamma tills jag på gymnasiet insåg att denna väg att gå ironiskt nog begränsade min förmåga som konstnär.

Mycket snabbt uppnådde jag en sådan hög realism i målningarna jag skapade, och insåg också att mina målningar började likna mina förebilders målningar mer och mer. Detta insåg jag skulle leda till en anonymitet i mitt konstnärliga uttryck. Sedan dess har jag lämnat det sättet att betrakta bilder, för att istället utveckla en mer personlig konst som jag än idag bara ser början på.

 

Måla med oljefärger

Jag hade en övergångstid på några år innan jag helt hade lämnat ”fotorealismen” bakom mig. Experimenterade en hel del med blandad teknik tills jag helt insåg oljemåleriets möjligheter.

Till denna dag har oljemåleriet blivit och varit mitt absoluta favoritmedium av en rad olika anledningar. Andra maner har givetvis också egenskaper som kan vara fördelaktiga gentemot oljemåleri, beroende på vad man är ute efter. Utesluter dock ingenting. Allt är kul men jag gillar också att bemästra någonting, så därför håller jag gärna mer fokus på det som utmanar mig mest.

”Visa-mindre”

”The Big Picture” – 500 kvm målning

En ca 500 kvm stor målning

Se när jag skapar en målning på ca 500 kvm nära Västerås flygplats  här

Några länkar från menyn:

Målningar

Oljemåleri är den nisch inom målerikonsten som fångat min fullständiga närvaro sedan många år tillbaka. Det mesta är förstås kul men oljemåleriet känns fortfarande obegränsat. Min utvecklade konststil har formats genom disciplin och passion och lär så fortsätta tills mina dagar är räknade – min nästa målning är lika kul att påbörja varje gång! När jag fotat någon av mina målningar så kommer de hamna här

Foto & Digital Konst

Här har jag samlat en mix av fotografier som redigerats väldigt lite, samt de ambitiöst redigerade foton som kanske mer ska ses som ”digital konst”.

Garip

Konst & Passion, Måleri & Fotografering – det summerar mest vad Garip Jensen handlar om. Via denna sida kan ni läsa lite mer om måleri- och fotokonsten, samt när jag skapar en målning på ca 500 kvm. Ni kan också läsa om mina 13 år i karate-landslaget, med videoklipp från  karatetävlingar världen över. En lista med ett urval meriter finns också att skåda.

Bonusgalleri – Island

Island är en naturfotografs oändliga universum av fantastisk natur. Berg och häftiga dalar. vattenfall efter vattenfall i storslagna landskap med otrolig grönska. Jag bestämde mig för att göra en fotoresa. Se urvalet foton från platser som Glymur, Thorsmörk, Gullfoss, Skogafoss och Seljalandsfoss.

Bonusgalleri – Norrland

Jag har varit på väldigt många platser i världen, så långt bort man kan komma från Sverige, just för att uppleva sevärdheter och fånga intryck. Det var dags att upptäcka mer av Sverige, framförallt norrut. Eftersom jag knappt varit norr om Sundsvall, så bestämde jag mig för en fotoresa med ”kärleken”. Vi sicksackade från Söderhamn till Gäddede, via Fulufjället och Njupeskär i norra dalarna. Slutdestinationen Gäddede, nära gränsen mot Norge, blev också nära på en överdos av fantastisk natur! Gömda platser som Brakkåfallet tappade vi hakan över – ”är det här verkligen Sverige”!? Det var så bra att vi åkte dit ännu en gång. Fantastiska vattenfall, bäckar och storslagen natur blev några sevärdheter samlade, och vi några minnen rikare.

Bonusgalleri – ”Fota insekter”

Varje sommar så tar jag tillfällen för att fota insekter. Det här är lite av en sport och om man vill göra det med ett fantastiskt resultat så kräver det en hel del engagemang. I mitt fall så har jag roat mig ganska lättsamt med detta, men helt klart skulle det vara kul att fota ”närmare” än med macro i skala 1:1. På riktigt nära håll har vi många ”monster” omkring oss men också en hel del färgstarka karaktärer.